maanantai 25. huhtikuuta 2016

Minä oppijana ja suhteeni mentorointiin




Tämä tehtävä toimi eMentorointi -koulutuksen pohjana ensimmäiselle lähipäivälle. Tässä pohditaan oppimista ja omia oppimiskokemuksia. Samalla jo pohditaan, mitä mentorointi minulle merkitsee ja millainen käsitys minulla on mentoroinnista.

Miten opin parhaiten? Perehdyn aiheeseen yleensä lukemalla paljon ja etsimällä taustatietoja. Perehdyn asiaan ja sovellan sitten lukemaani tekemisen kautta käytäntöön. Olen havainnut, että käytäntö opettaa minua parhaiten, ja toisaalta oppimaan oppii etsimällä itselleen ne sopivimmat tavat.

Oppimistani tukevat mm. rauhallinen ympäristö, toisinaan klassinen musiikki soi taustalla. Tärkeintä on omien ajatusten kuuntelu ja niiden jäsentäminen. Piirtelen prosessikaavioita ja yritän visuaalisesti hahmottaa asioita. Tärkeintä on kuitenkin oma sisäinen motivaatio opiskeluun eli ns. oppimisen palo ja terve uteliaisuus uusien asioiden oppimiseen.

Olen ollut mukana järjestö- ja yhdistystoiminnassa reilusti yli kymmen vuotta. Sieltä olen oppinut työni kannalta olennaista osaamista muun muassa kokouskäytäntöjä sekä tarpeellista kuuntelemisen taitoa. Olen tavannut yhdistystoiminnassa eri-ikäisiä ja erilaisista taustoista tulevia ihmisiä, ja meitä yhdistää samat kiinnostuksen kohteet.

Mieleenpainuvin oppimiskokemus sijoittuu yliopisto-opintojen aikaan, jolloin loppuopintojen aikana tein muutamia tulkkauskeikkoja. Olin toimeksiantajan kanssa Venäjällä ja hän halusi miehenä olla kohtelias ja tarjota hotellilta työvuoronsa päättäneelle rouvalle kyydin. Toimeksiantaja pyysi minua tulkkina kysymään asiaa. Itse olin hieman vastahakoinen, koska ajattelin sen olevan epäkohteliasta ja toisekseen juuri silloin päässäni oli blackout - en muistanut sanoja. Rouva oli jo mennyt hyvän matkaa ja juoksin hänen luokseen. Sopersin suustani jotakin, hakien englannin kielestä tukea ajatukselleni. Naisen reaktio puheeseeni oli selvä, hän kääntyi kannoillaan ja jatkoi matkaansa tulisen puheryöpyn saattelemana. Myöhemmin samana päivänä jouduimme ajamaan autokorjaamolle täyttämään tyhjentynyttä rengasta. Siellä korjaamon mies esitti meille kysymyksen: Voimmeko tarjota Teille kyydin jonnekin?


Suomessa vasta pääsin sanakirjan ääreen tarkistamaan rouvalle sanomani asian. Olin sopertanut täysin tuntemattomalle ihmiselle jotakin rintaliiveistä. Kyllä hävetti, mutta tapaus kyllä opetti! Tuolla reissulla opin, että ole aina valmis ennalta-arvaamattomaan, perehdy tehtävääsi, säilytä luottamus itseesi ja opi virheistä. Myös jälkeen päin lisään tähän vielä yhden tärkeän seikan, opi myös nauramaan virheillesi, niihin ei homma kaadu.


Mitä mentorointi merkitsee? Kuvaan mentorointia kiinalaisen sananlaskun kautta: "Minkä kuulet, unohdat. Minkä näet, muistat. Minä teet - opit." Mentorointi merkitsee minulle mahdollisuutta jakaa omia tietoja ja taitoja niin oppimiskokemuksista kuin työelämästä nuoremmille. Toisaalta se merkitsee myös mahdollisuutta saada uusia näkökulmia koulutukseen nuorempien kautta. Myöskään ei voi unohtaa verkostoitumisen mahdollisuutta muiden eMentori-koulutukseen osallistuvien kanssa.

Aiempia mentorointikokemuksia minulla on yhdistystoiminnassa. Matkailuopasyhdistyksessä olen saanut hyviä vinkkejä sekä rakentavaa palautetta omasta opastustoiminnasta ensimmäisiä opastuksia tehdessäni. Mielestäni tämä on eräänlaista mentorointia ja hiljaisen tiedon ja käytänteiden siirtoa. Olen myös itse ollut mukana tukemassa matkailuopastoimintaa aloittavien alkutaipaleella.


Mentoroinnin kautta olen saanut uusia näkökulmia pulmatilanteissa. Toisaalta myös keskustelut ja ajatusten vaihtaminen ovat tärkeä osa mentorointia. Mentori tai konkari antaa hiljaista tukea sekä konkreettista apua. Mentorointi auttaa jakamaan omia kokemuksia toisten hyödyksi.

Tässä eMentori -koulutuksessa haluan saada tukea mentorina toimimiseen sekä rajoja tai raamit "hiekkalaatikolle".  Toisaalta koska mentori ei ole kuraattori, niin ehkä koulutuksessa voisi hieman valottaa mentorille kyseisessä tehtävässä tarvittavaa psykologista silmää.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti